fbpx

Meet Stella. Een 17 jaar oude Japanse met 280.000 kilometers op de teller. Ze gaat geen obstakel uit de weg. Tijd om m’n beste Top Gear moves boven te halen, want Matt en ik gingen met de 4×4 in Australië roadtrippen! En toen stond mijn Mitsubishi Challenger plots in de Blue Mountains, een kleine 100 km boven Sydney.

Hieronder vind je enkele tips voor het kopen van een auto, iets over kamikaze kangoeroes, mijn nieuwe Britse vriend Matt en uiteraard de machtige Blue Mountains. Wil je weten of het leven in Sydney duur is? Tips om je roadtrip van een jaar lang doorheen Australië te plannen? Of lezen over de Captain Cook Highway Roadtrip aan de East Coast. Het zotste avontuur met Stella beleefde ik helemaal alleen in de Outback, toen ik vast kwam te zitten in het grote niets tussen Cairns en Darwin.


Mijn 4×4 in Australië – waar moet je op letten om een auto te kopen?

Elke auto in Australiër geeft z’n auto een naam, anders brengt dat ongeluk. En een ongeluk is hier snel gebeurd. Vanaf zonsondergang beginnen duizenden kangoeroes aan een kamikaze ritueel naast en op de Australische banen, snelwegen inclusief. (De meeste hire-cars mogen daarom niet meer na zonsondergang rijden) Ik heb intussen meer kangoeroe kadavers zien wegrotten naast de weg dan dat ik aan de hele East Coast surf chicks op een plank zag staan. (En die zijn ook met veel). De ‘roadkills’ zijn zo massaal aanwezig dat ze in sommige restaurants zelfs als goedkoop alternatief op de kaart staan.
Een ‘roobar’ is dus zeker geen overbodige luxe en omdat Stella er geen heeft (de goedkoopste kosten rond de 400 dollar om te laten plaatsen) besloot ik zo weinig mogelijk na 17h te rijden. Een middelgrote kangoeroe kan zonder probleem een Challenger naar het autokerkhof sturen.

Verder heeft deze Mitsubishi alles, en door mijn goede onderhandelingstrucs boven te halen heb ik hem relatief goedkoop kunnen kopen. Oh, en met alles bedoel ik alles: van dubbel bed tot recovery gear, van kookset tot tent, zonnepaneel tot reserve batterij en vislijn tot Ultra High Frequency Radio (Een soort walkie talkie waarmee je met voorbijrazende trucks, wegenwerken of andere jeeps met vette antenne kan praten en mopjes maken – plezant).

4x4 in Australie
Stella in Blue Mountains

De vorige eigenaar van Stella

Ik had het geluk Matt te leren kennen die mij de auto verkocht, een andere soloreiziger die nog 7 dagen Australië te gaan had. Ik had hem al gauw uitgenodigd om samen met mij en Stella de Blue Mountains in te vlammen. Zo had hij nog een fijne laatste week en kon ik alles leren over auto’s en 4 wheel drive, wielen vervangen en koelkasten opladen op zonne-energie. Ik was een technologie noob, maar intussen trek ik al flink m’n plan. Blijkt ook handig als je op roadtrip wil gaan in pakweg Schotland.

Het was vrij onvoorstelbaar om te zien welke obstakels deze auto aankon; behoorlijk diepe rivieren, grote rotsstukken of super steile hellingen (die op foto niet zo indrukwekkend lijken). Ik leerde het verschil tussen 4WD High en 4WD Low, wat de juiste vitesse is om de ideale track te rijden, wat je moet doen als je uitlaatpijp onderwater staat (vooral niet stilvallen) en hoe je je auto opkrikt als 2 wielen de lucht in hangen terwijl de onderkant op een rots balanceert….

De bergen van Sydney: Blue Mountains roadtrip

Genoeg over auto’s. De Blue Mountains, daar gaat het over. Deze bergketen slash national park is het eerste grote park dat op vele East Coast backpackers todo staat. Vooral door het totaal contrast met de drukte van Sydney is het park adembenemend groots, stil, vrij, oneindig, schoon. De bergen stralen een soort blauwe schijn af door de miljoenen Eucalyptus bomen, hence de naam. Op elke foto zie je wel een blauwe waas verschijnen, die niet gephotoshopt is.

Hier begin je voor het eerst te beseffen hoe immens groot dit land is. De Blue Mountains zijn haast niet te zien op de kaart van Australië, maar eens starend naar de oneindige horizonten van het park valt je bek open. Je kan hier prachtige hikes doen en er zijn vele 4WD tracks.

4x4 in Australie
Cloudy Blue Mountains

Ik raad aan zelf te gaan, met je 4WD naar de toeristische dienst te rijden en vragen voor 4WD opties. Kampeergrief mee en de hort op! (Eigenlijk is het verboden om wild te kamperen in eender welk Australisch National Park, maar we deden het toch een paar keer. En om karma evenwicht te bewaren zorgden we er voor dat we altijd meer afval mee naar buiten namen dan dat we zelf creëerden.) Er zijn wel officiële campings te vinden, maar dan kijk je weer naar 10-15 dollar per persoon.

4x4 in Australie
Stella River Crossing

Kan je kamperen in de Blue Mountains van Sydney?

Verder kan je hier 2 dagen of 2 weken spenderen, hoe je het zelf indeelt. Het dorpje zelf trekt op niet veel, maar trek je bottinen aan en ga op tocht. Je komt niet veel mensen tegen en wordt meerdere malen beloond met de mooiste uitzichten. De “Three Sisters” is de toeristische trekpleister (3 uitstekende rotsformaties) maar die vond ik wat overschat. Er zijn daar mooiere dingen!

Tips voor het kopen van een 4×4 in Australië

  • Kijk naar de vervaldatum van de ‘rego’ en de staat. Koop best in de staat waar je bent, anders moet je een hele papierbundel door en extra betalen. Hoe langer de ‘rego’ geldig is, hoe beter uiteraard.
  • Elke auto moet een Green Slip hebben (soort Safety Check)
  • Met een 4WD kan je veel veel veel meer zien dan met een van, maar als je enkel wil stranden, dansen en surfen aan de East Coast moet je niet persé gaan voor een 4WD.
  • Een jeep met een tent op het dak is praktischer dan slapen in de auto zelf, de extra ruimte is zeer handig!
  • Zorg voor extra jerrycans, zeker zodra je boven Cairns de wildernis in wil of naar het Westen de Outback in trekt.
  • 500km per 60 liter. Dat drinkt Stella en ze is nog een behoorlijk zuinige griet. 4WD zuipen benzine. En dat kost geld, let daar goed op! (60 liter kost je al gauw rond de 80 dollar, hoe meer afgelegen je bent hoe duurder de prijzen)
  • Zorg dat je een goede service history hebt van je auto. Je wil echt wel weten welke delen er al vervangen zijn en wanneer. Stella heeft een volledige geschiedenis van alle reparaties en controles en dat is goud waard.
  • Reservewiel & Roofrack. Twee onontbeerlijke zaken voor de roadtrip. Je hebt veel mee te sleuren en vroeg of laat krijg je en klapband door de duizenden kilometers ‘corrugations’. En dan wil je niet alleen stranden in een gebied waar geen ontvangst is. Dat verhaal heb je nog te goed!
What's your reaction?
0Geef een hartje
Show CommentsClose Comments

Leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.